Jak wybrać odpowiedni zbiornik paliwa do jachtu?
Wszystkie jednostki pływające, które poruszają się po wodzie za pomocą silnika spalinowego, wymagają zastosowania nie tylko jednostki napędowej – niezbędny okaże się także zbiornik paliwa. Akcesoria te powinny charakteryzować się odpowiednio dużą pojemnością, zostać wykonane z wysokiej klasy materiałów i gwarantować stuprocentową szczelność w trakcie całej eksploatacji. Jak wybrać odpowiedni zbiornik paliwa do łodzi? Czym się kierować podczas jego instalacji? Odpowiadamy w najmniejszych szczegółach!
Do czego służy zbiornik paliwa do łodzi?
Zbiornik paliwa do jachtu, jak sama nazwa wskazuje, służy jako podzespół do magazynowania paliwa w trakcie pływania po morzach i zbiornikach słodkowodnych. Podobnie jak w przypadku motoryzacji samochodowej, tak również w jachtingu, to absolutna podstawa systemu zasilania paliwem i ma ogromne znaczenie dla maksymalnego dystansu do pokonania na jednym tankowaniu. Istotne jest, aby wybrać zbiornik paliwa do łodzi dostosowany do sposobu użytkowania danej jednostki pływającej i zdecydować się na model odpowiedni do wybranego silnika.
Zbiornik paliwa do jachtu – czym powinien się cechować?
Dobry zbiornik paliwa do łodzi to taki, który cechuje się przede wszystkim optymalną konstrukcją. To od niej, zarówno od samej pojemności, jak i elementów wzmacniających czy też zastosowanego materiału, zależy bezpieczeństwo użytkowania. Dobry zbiornik powinien być:
- jak najbardziej szczelny w trakcie jego użytkowania,
- bezpieczny dla załogi oraz mienia,
- dopasowany do wybranej łodzi,
- zamontowany przez fachowców,
- poddawany cyklicznym przeglądom sezonowym,
- kontrolowany każdorazowo podczas czynności serwisowych.
Warto wiedzieć, że każdy zbiornik paliwa do jachtu ma bezpośrednie przełożenie na dystans możliwy do pokonania. Niewielkie baki o minimalnej pojemności są przeznaczone raczej na bardzo krótkie trasy, szczególnie gdy nie mamy pod ręką plastikowego kanistra do uzupełnienia ubytków paliwa w trakcie jachtingu. Inaczej jest w kwestii zbiorników znacznie większych. W ich przypadku możemy liczyć na możliwość pokonania bardzo długich tras. Uzupełniając zbiornik na bieżąco, możemy w zasadzie pokonać każdą trasę.
Dobry zbiornik paliwa do łodzi – czyli jaki?
Zbiornik paliwa do łodzi to urządzenie, które ma dostarczać paliwo do dalszych podzespołów układu spalania. Istotne jest zatem, aby był przede wszystkim szczelny. Wszelkie wycieki towarzyszące nawet najmniejszym nieszczelnościom mogą wywołać nie tylko ogromne skażenie obszaru, lecz także generować duże wydatki związane z częstszym uzupełnianiem braków. Czasami nieszczelności są na tyle małe, że nie zostaną zauważone w trakcie aktywnej eksploatacji, a jednocześnie na tyle duże, że w realnym stopniu przyczynią się do większych nakładów w zakresie utrzymania jednostki pływającej.
Dobry zbiornik paliwa do jachtu jest przede wszystkim zatem szczelny, czy to jednak wyłącznie ten wymóg powinien spełnić? Zdecydowanie nie – równie istotna jest kwestia jego dopasowania do danej łodzi. Zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek przeróbek i modyfikacji w jego zakresie, co może prowadzić do rozszczelnienia lub permanentnych uszkodzeń i awarii.
Ciekawostką jest to, że zbiornik paliwa jest podzespołem wykonanym głównie z tworzywa sztucznego typu HDPE, który jest w zasadzie lżejszą, lecz także równie wytrzymałą alternatywą dla tradycyjnej stali. Jest jednak od niej tańsze i łatwiej dostępne, a w niektórych przypadkach także bezpieczniejsze. Tworzywo jest odporne na działanie wody, wilgoci oraz samego paliwa, a precyzyjne odlanie jego kształtu gwarantuje w zasadzie brak możliwości rozszczelnienia w trakcie użytkowania.
Jak wybrać odpowiedni zbiornik paliwa do jachtu?
Zbiornik paliwa do łodzi to nie tylko sam zbiornik – to także szereg innych akcesoriów i urządzeń, które służą do magazynowania paliwa. Warto wśród nich wymienić np. odpowietrznik, który zmniejsza nadmiar powietrza znajdującego się w zbiorniku. Z reguły znajduje się w korku wlewu paliwa w jego centralnej części. Warto ten elementy sprawdzać tak często, jak to możliwe, aby uniknąć niebezpiecznego zjawiska zapowietrzenia się.
Aby wybrać odpowiedni zbiornik paliwa do jachtu, koniecznie przemyśl jego budowę i kształt. Często taka informacja znajduje się w poradniku na temat danego jachtu, motorówki, łodzi wędkarskiej czy pontonu, z reguły wśród innych istotnych danych technicznych. Podstawową różnicą pomiędzy zbiornikami jest sposób ich montażu. Przeważnie stawia się na kanistry w kształcie prostopadłościanu w formie poziomej. Duża powierzchnia podstawy i niska wysokość sprawia, że zbiornik zachowuje swoją stabilność przez cały czas eksploatacji, nawet wśród wzburzonych fal.
Większość zbiorników paliwa o niewielkiej pojemności to urządzenia przenośne, wyposażone w praktyczny uchwyt na jednej ze stron. Taki zbiornik można zabrać ze sobą na stację benzynową i zatankować do niego paliwo odpowiednie dla danego silnika. Zbiorniki powyżej 30 litrów pojemności są zazwyczaj zbiornikami stacjonarnymi czyli na stałe przytwierdzonymi do łodzi.
W przenośnych wersjach możemy zamontować szybkozłącze paliwowe, które umożliwi nam szybkie odpięcie zbiornika od linii paliwowej co ułatwia tankowanie na stacji
Zbiorniki stacjonarne różnią się między sobą w pierwszej kolejności średnicą przewodu zasilającego łączącego zbiornik z wlewem paliwa. Do wyboru mamy 38 lub 50 mm. Wybierając zbiornik stacjonarny należy zwrócić również uwagę na to, z której strony znajdują się wszystkie przyłącza i czy będziemy mieli do nich dostęp po zainstalowaniu zbiornika na łodzi.
Gdzie kupować zbiorniki paliwa do jachtu?
Zbiornik paliwa do jachtu to urządzenie, od którego bardzo wiele zależy. Istotne jest zatem jego pochodzenie. Warto stawiać na znane i lubiane sklepy zajmujące się dystrybucją produktów dla żeglarzy i fanów jachtingu, które są oryginalne, mocne i zgodne z wymaganiami współczesnych wielbicieli tego sportu. W wielu sklepach detalicznych niestety znajdują się baki bardzo niskiej klasy. Stanowią spore niebezpieczeństwo dla wód oraz załogi, mogą generować dodatkowe koszty związane z usunięciem usterki, a materiały zastosowane do ich produkcji mogą w ogóle nie spełniać wyśrubowanych norm jakościowych.
Partnerem artykułu jest boatshop.pl